Плюшено мече или нещо повече?

Какво означава привидно обикновената плюшена играчка за твоето дете? Значимостта на преходните обекти.

Педагозите, логопедите, психолозите и изобщо всички, които се занимават с изучаване на човешките емоции и имат достъп до деца, ще ви кажат, че плюшената играчка, за която Вашето дете се грижи постоянно, има огромно значение за неговото развитие. Ако имате възможността да посетите някоя детска градина, докато текат обикновените ежедневни занимания, то ще ви направи впечатление, че куклите и модерните плюшени мечета са част от обкръжението на всяко дете. Нещо повече, те са интегрирани, като живи същества, във всяка една игра в която и детето участва.

Според психологическата доктрина преходните обекти изпълняват три вида функции – символизират навлизане в нова фаза на детското развитие, служат за защита при безпокойството от раздялата с родителя и като комфортна зона, където опитът на детето не се оспорва. Много е важно учителите да не карат детето да се отдели от преходния обект. Както сами се досещате най-често този преходен обект е плюшена играчка – плюшено мече, кукла и кученце. Подхванах тази тема, защото магазини Puffyland.BG са създали невероятна концепция, която подпомага детското развитие.

Наблюдавайки поведението на децата в детската градина може да забележим редица занимания, които са придружени от играчки. Едно момиченце, четейки книжка на друго момиченце, отгръща страниците с помощта на плюшеното си кученце. При всяка обърната страница се навежда да погледне с любов и благодарност към най-ценната си играчка. Въпреки че ги наричаме играчки, в съзнанието на децата, те са нещо много повече. Друго дете е поставило плюшеното си мече в дървена кутия и на равни интервали от време му отваря „вратата“, за да не му стане прекалено горещо. На другия край на стаята две момченца импровизират болница, като техните плюшени играчки играят ролите на доктор и на пациент, докато те самите обсъждат строежът на болницата. Естествено, присъства и така типичната сцена, където детенце храни куклата си и ѝ повтаря, че мама ще ги вземе от детската градина малко по-късно.

Във всички тези случаи, децата оползотворяват преходният обект, като персонален елемент с който се самоизразяват. Това задължително трябва да се случва с подкрепата и уважението, тоест без пренебрежението на учителите в занималнята, яслата или детската градина.

Какво значи преходен обект?

Понятието преходен обект за първи път се използва от Доналд Уиникът, като нарицателно за всеки предмет, който децата предават специално значение и благодарение на който успяват да направят прехвърлянето от връзката с майката към обектните-отношения. Преходните обекти са самостоятелно избирани, тоест детето избира нещо, което ще бъде негово, но досега не е било. То знае, че ръчичката е негова, крачето е негово, но за първи път ще обърне внимание на нещо ново, което то ще нарича негово, но няма да притежава и да е част от него самия. Тези обекти оформят и зоната на комфорта и освен плюшена играчка, може да бъдат одеяло, кукла или дори биберон.

Преходните обекти показват развитието на детето в ранните му години. Отношението на децата към тях стават показателни, как ще се отнасят към човешките отношения години по-късно. Тук важният момент е в притежанието – ако преходният обект е отнет по някаква причина, опроверган или критикуван, това може да породи трудности с по-късното детско развитие. Преходните обекти са полезни, защото позволяват на детето да си изрази емоциите и желания, без наличието на такъв обект, истинските детски чувства остават скрити и подтиснати. Детето остава без мост към външния свят, освен това не се поражда и стимул за откъсване от майката.

girl with teddy bear from puffyland

 

Родителите не знаят кой е преходния обект на детето им

Като педагог преди началото на учебната година посетих всяко семейство и поисках да знам кои са преходните обекти на всяко дете. Сами можете да се досетите, че повечето родители намериха въпроса ми за повече от странен. Болшинството обидено отговориха, че на техните деца им няма нищо и се развиват правилно, за да имат нужда от преходен обект. В течение на годината забелязах как точно същите тези деца си създадоха преходни обекти и ги държаха близо до тях всеки ден по цял ден. Сприятеляваха се с някое плюшено мече и то ставаше тяхно, едно момиченце използва забравения от майка ѝ шал и го трансформира в защитно одеялце. Когато родителите се появяха да вземат децата, всички тези играчки се изоставяха, защото връзката дете родител отново идваше на дневен ред. В няколко случаи, децата вземаха преходните обекти с тях вкъщи и ги скриваха от родителите. В по-късен момент педагозите ги получавахме с извиненията на родителите, че детето им е взело играчката.

 Не купувайте много играчки на детето си

Купуването на много играчки, много плюшени кученца, много влакчета и слончета отнема правото на детето да изгради свой преходен обект. Нещо повече принуждава го да изчака, докато отиде на ясла или на градина за да създаде там свой такъв. Купуването на една единствена плюшена играчка може да е достатъчна, за да може детето да навлезе във фазата на обектно ориентираните отношения. Идеята на магазини Puffyland.BG е точно такава, да създадат цяло едно преживяване при покупката на плюшено мече или изобщо на плюшена играчка. Децата собственоръчно избират каква да е играчката (осъзнатото решение), пълнят я с мек пух, дават ѝ име, влагат емоция и смисъл и след това тя се превръща в техният начин да изразяват емоциите си. Възможността на едно дете да се научи да прави това от малко, е незаменима с нищо друго. От родителите зависи, дали ще се отнасят с пренебрежение към играчката на детето или ще го поощрят в развитието му.

 

Comments are closed.

Website Powered by WordPress.com.

Up ↑